Kikkoman Masterclass med den anerkjente kokken Ørjan Johannessen
10. november 2025

Haugen- Gruppen og Kikkoman arrangerte en eksklusiv Kikkoman Masterclass med den anerkjente kokken Ørjan Johannessen på Bekkjarvik; Beckerwyk Academy. Arrangementet var et to dager event, og hadde som mål å inspirere både fremtidige og nåværende profesjonelle kokker gjennom kreativ bruk av Kikkoman soyasaus i det norske kjøkken.

To dager med inspirasjon og innovasjon
Den første dagen var viet til elever ved en lokal kokkeskole. Her fikk unge, fremtidige kokker muligheten til å lære direkte fra en av Norges beste kokker, Ørjan Johannesen, vinner av Bocuse d'Or 2015. Det var fokus på å introdusere nye bruksområder for Kikkoman soyasaus.
Dag to var dedikert til en profesjonell Kikkoman Masterclass for eksisterende og potensielle kunder i foodservice-segmentet. Gjennom demonstrasjoner og smaksprøver viste Ørjan hvordan Kikkoman kan løfte ulike retter – langt utover det tradisjonelle asiatiske kjøkkenet.
Mer enn en asiatisk ingrediens
Hensikten med Kikkoman Masterclass var å skape en sterkere forbindelse mellom Kikkoman og det norske kokkemiljøet – både nåværende og fremtidige fagfolk. Et sentralt budskap var at Kikkoman soyasaus er langt mer enn en asiatisk smakstilsetning. Den passer utmerket til lokale sjømatretter, som Vestlandet, er kjent for, og kan til og med brukes i desserter.
Blant høydepunktene var en kreativ oppskrift på iskrem med soyasaus-karamell, som viste hvor allsidig Kikkoman kan være. Kikkoman fungerer også som en naturlig erstatning for salt, da den tilfører både umami og et balansert hint av salt.

Japansk arv møter norsk matkultur
Ørjan Johannesen sin ekspertise i å kombinere japansk matkultur med norske råvarer skapte en perfekt bro mellom Japanske arv og norsk matkultur. Deltakerne fikk oppleve hvordan Kikkoman soyasaus bringer dybde og kompleksitet & kan berike norske retter og åpne for nye smaksopplevelser!

Kikkoman sin visjon i Norge
Under Masterclassen ble også flere av Kikkomans produkter presentert, inkludert PONZU Lemon, TERIYAKI,POKE og KIMCHI. Dette understreker Kikkomans ønske om å være mer enn bare soyasaus.
Kikkoman ønsker å styrke relasjonen til norske foodservice-kunder og bidra med inspirasjon til nye, sunne og smaksrike retter. Et viktig budskap i dette arbeidet er fokuset på helsefremmende mat – der soyasaus kan erstatte vanlig salt og samtidig gi dypere smaksopplevelser.
Det var to fantastiske dager, i nydelige omgivelser på Bekkjarvik, og fantastisk matfaglig Kikkoman inspirasjon!
















