Bærekraft

Vi er et selskap med svært lange tradisjoner, og vår oppskrift på den klassiske soyasauen er flere hundre år gammel. Derfor har bærekraft høy prioritet hos oss. Naturlige ingredienser, korte avstander, bærekraftig innkjøp av råvarer, varsom bruk av ressurser og respektfull behandling av mennesker er en integrert del av vår bedriftskultur.

Korte avstander

Våre produkter finner veien inn i kjøkkener over hele verden – og, så langt det er mulig, uten lange transportveier. Sausene som går til Europa, Midtøsten og Afrika, produseres i Nederland og i en tørkefabrikk i Tyskland. Gjennom hele produksjonskjeden er vi påpasselige med at ikke noe mat går til spille.

Bærekraftig innkjøp av råvarer

Vi henter 100 % av hveten vår fra Tyskland, mens vann og salt kommer fra Nederland. I 2020 trådte vår policy for bærekraftig innkjøp i kraft. Den inkluderer retningslinjer for blant annet emballasje, skogbestander og soyabønner.

Soyabønnene til vår produksjon i Europa kommer fra USA, Canada, Brasil og Europa. Brasilianske soyaleverandører må vise til ProTerra-sertifisering slik at vi er sikret høye standarder for bærekraft og ansvarlig soyadyrking.

Garantert GMO-fri

Vi setter de høyeste standarder for produktene våre – og for ingrediensene vi bruker i dem. For oss er det en selvfølge at vi kun bruker GMO-frie råvarer. Dessuten bruker vi ingen konserveringsmidler eller fargestoffer i produktene våre!

Bruk mer, kast mindre

Vi foretrekker å fylle Kikkoman-sausene våre på glassflasker. Dette er ikke bare bra for smaken, men også for miljøet. Rundt 63 % av emballasjen vår er glass. Vi bruker resirkulert glass og sparer så mye råmateriale som mulig gjennom resirkulering. Større beholdere på 500 ml eller mer, blir pakket i resirkulerbare BPA-frie PET-flasker.

Avfallet vårt består hovedsakelig av glass, plast, papir og papp. Vi arbeider hardt for å oppnå høyest mulig gjenvinningsgrad.

 

Rettferdige forhold for alle

Det er ikke bare på våre egne anlegg vi sørger for gode og rettferdige arbeidsforhold. Vi insisterer også på at våre partnere følger de samme prinsippene. Våre retningslinjer for innkjøp er basert på UN Global Compact og sikrer høye standarder når det gjelder kvalitet, trygg forsyning, menneskerettigheter, arbeidsforhold, miljøtiltak og næringsutvikling.

I 2001 var Kikkoman-konsernet det første japanske selskapet som signerte United Nations Global Compact (UNGC), et internasjonalt rammeverk for bærekraftig virksomhet.

Bærekraftige produksjonsanlegg

Siden 2001 har vi kontinuerlig redusert forbruket av elektrisitet, gass og vann på vårt europeiske produksjonsanlegg. Og det samtidig som vi har økt produksjonsvolumet. Vi får nå 100 % av elektrisiteten vår fra fornybar energi (vind og sol), samtidig som vi bruker lokale vannressurser.

Produksjonen av soyasaus avgir såkalt soyakake. Dette verdifulle biproduktet sender vi videre til gårder, der det brukes som dyrefôr.

 

Bærekraft som bedriftsmål

På alle områder streber vi i Kikkoman-konsernet etter å være så bærekraftige som mulig. I 2018 nedfelte vi våre prinsipper og retningslinjer for bærekraftig virksomhet i «Global Vision 2030». Vårt uttalte mål: Innen 2030 ønsker vi som selskap å redusere våre CO2-utslipp med mer enn 50 % og vannforbruket per produksjonsenhet med mer enn 30 %. Vi sikter også mot en gjenbruksrate på 100%!

Basert på de langsiktige målene i Paris-avtalen jobber vi for å redusere CO2-utslipp og søker å oppnå netto null CO2 innen 2050. Vi setter også mål i koordinering med Science Based Targets initiative (SBTi).

Innsyn og åpenhet er viktig for oss når det gjelder bærekraft. Derfor rapporterer Kikkoman-konsernet på plattformen til CDP og har oppnådd A- i kategorien klimaendringer og A i vannsikkerhet.

Og siden bærekraft for oss også betyr at vi behandler mennesker rettferdig og med respekt, har vi med jevne mellomrom godtatt revisjonsrapporter fra Sedex Members Ethical Trade Audit (SMETA) over våre arbeidsforhold og sikkerhetsrutiner, samt hygiene og miljøstyring. SMETA er et av de mest brukte kontrollkonseptene for bærekraftig og etisk adferd i selskaper over hele verden.

Oppdag mer

Gå aldri glipp av noe igjen!

Spennende informasjon, herlige oppskrifter og flotte konkurranser
Du har ikke fylt inn alle nødvendige felter.

Jeg vil gjerne motta e-post om nye tilbud og produktinformasjon. Meld deg av når som helst, helt gratis.

Interessert i spennende informasjon, herlige oppskrifter og flotte konkurranser?

Til nyhetsbrevet