Swicy: Den søte og spicy trenden i moderne oppskrifter
03. mars 2025

Hva er «swicy»?
En kombinasjon av søtt (sweet) og spicy. Er det virkelig noe nytt? Mange fagfolk og gourmeter vil nok protestere. Søt chilisaus har hatt sin faste plass i saushyllen i mange år, og noen har allerede prøvd å kombinere sjokolade med chili. Så er ikke dette bare å finne opp hjulet på nytt?
Nei, så absolutt ikke! Swicytrenden har nemlig vært et ganske så isolert fenomen hittil. Selv om Vesten ikke er kjent for å kombinere søte og spicy smaker, kan du nærmest telle eksempler fra Asia eller Latin-Amerika på én hånd. Bare i de siste årene har moderne restauratører og matentusiaster begynt å leke med swicy smaker, og de inspireres av og eksperimenterer med uvanlige ingredienskombinasjoner.
Men oppskriftene og produktene som har kommet som følge av denne utviklingen, viser at «swicytrenden» handler om mer enn bare å blande litt chili med sukker.
Swicytrenden på sosiale medier og hos ulike varemerker
En tidlig gnist som rettet søkelyset mot swicytrenden, var «Mike’s Hot Honey». Honning, chili og eddik – enkelt og greit. Det er en enkel blanding, men måten den ble presentert på, fascinerte særlig den yngre generasjonen. Den spicy honningen ble ringlet over pepperonipizza, ble brukt som sushidipp eller piffet sågar opp en affogato.

Ikke engang Pizza Hut kunne nekte for at dette var en svært givende kombinasjon, så de satte Hot Honey Pizza på menyen. Samtidig begynte de komplekse smakene fra det koreanske kjøkkenet å bli stadig mer populære, noe som også bidro til å spre swicytrenden til restauranter over hele verden. I USA satte til og med Shake Shack sin populære koreanske BBQ-burger opp mot en søt og spicy koreansk kyllingsandwich med gochujangglasur, og spurte: umami eller swicy?
På TikTok gjorde det spicy meksikanske krydderet «tajin» stor suksess hos mange matkreatører. Den lekre blandingen av rød chili, dehydrert limesaft og havsalt – som ikke må forveksles med den marokkanske gryteretten «tagine» – lot seg perfekt kombinere med søte frukter som vannmelon, mango, ananas og papaya, og dermed gikk den swicy smaken viralt på sosiale medier. Smarte bartendere ble også inspirert til å pimpe opp cocktailglassene med tajin-render for å gjøre margaritaer og palomaer enda bedre.
Starbucks hev seg på trenden med lanseringen av et begrenset utvalg søte og spicy drinker: Spicy Dragonfruit, Spicy Pineapple og Spicy Strawberry var forfriskende, samtidig som de fyrte opp sommervarmen. Ikke overraskende lanserte til og med Coca-Cola en «spiced» variant i USA og Canada, noe som satte fullt fokus på potensialet i swicytrenden. Flere av de største selskapene satser allerede på at denne trenden er kommet for å bli.
Hvorfor liker vi swicy smaker?
Nå vet vi at denne trenden er populær, men hvorfor? Hva gjør at denne kombinasjonen appellerer til så mange?
I likhet med mange andre trender ligger svaret i balansen mellom harmoniske smaker, men også i hvordan smakspreferansene til yngre generasjoner gradvis endrer seg.
Mens hvitløk ble regnet som et eksotisk krydder av enkelte i baby boomer-æraen – noe du ikke burde spise for mye av, ellers kunne man lukte det – har denne grønnsaken blitt uunnværlig på kjøkkenet til millennials og generasjon Z. Det samme gjelder sterkt krydder. Toleransen for spicy mat og krydder har økt jevnt og trutt i Vesten. Selv om den ikke har nådd kryddernivået som er typisk for asiatiske og latinamerikanske land, sørger globaliseringen av matkulturer for at denne avstanden nå lukkes.

Dette skiftet gjenspeiler også mange unges voksende ønske om å konsumere mat og drikke med komplekse og spennende smaksprofiler. Retter som kun er søte eller sterke, er ikke lenger så interessante. En kombinasjon, derimot, er mye mer appellerende, ikke bare fordi den skaper en fin balanse, men også fordi den er det perfekte utgangspunktet for videre eksperimentering. Burde det være litt søtere eller kanskje enda sterkere neste gang?
Den siste og en av de viktigste grunnene til at vi elsker swicy: de kjemiske reaksjonene i kroppen vår! Når vi spiser søt mat og samtidig fornemmer «smerten» ved sterkt krydder, skilles det ut endorfiner. Disse lykkehormonene assosierer inntaket av swicy retter med en positiv opplevelse, noe som oppmuntrer oss til å komme tilbake for mer!
Swicy i catering og foodservice
Du trenger ikke å gjøre store endringer på menyen eller tråkle deg gjennom vanskelige instrukser for å presentere swicy retter for gjestene dine. Det viktigste er lysten til å eksperimentere og være kreativ. Du kan enkelt få en swicy sving på restauranten din ved å følge noen enkle tips.
Erstatt sukker med spesielle ingredienser for å oppnå en swicy smak.
Kombinasjonen av søtt og spicy kan oppnås gjennom et bredt utvalg ingredienser, men når det gjelder den søte komponenten, tenker mange umiddelbart på raffinert sukker. Men det viser seg altså at de mest spennende kombinasjonene ofte inneholder andre søtningsmidler.
Hvis en væske er nødvendig, er søte juicer eller most frukt det riktige valget. Men for en tykkere konsistens er det bedre å velge honning, agave eller lønnesirup. Sødmen de inneholder, passer for det første godt sammen med sterke smaker, og for det andre er den lett å bruke. For eksempel blir en kjapp miks av honning og chili med Kikkoman Pokesaus til en herlig dipp som går perfekt sammen med fisk, kjøtt, risretter og salater.

Søte frukter, enten fersk aprikos og fersken eller tørkede dadler og rosiner, er helt ideelle for å tilsette forfriskende sødme til wok og til stekte og breserte retter, uten at søtsmaken blir overveldende.
Hvilke ingredienser gir swicy sterkere smak?
I teorien finnes det ingen grenser for hvilke sterke ingredienser som kan brukes i en swicy rett. Jalapenos, thaichili, habanero eller andre chilityper er de første og letteste valgene for mange. Men ingefær, wasabi, pepperrot og diverse paprikatyper og sennep er også fristende ingredienser som kan inngå i swicytrenden.
Det er viktig å dosere styrkegraden presist, noe som kan være vanskelig med chili, ettersom smaksstyrken kan variere etter sesong og opphav.
Hvis du vil ha et enklere alternativ med stabil dosering, er ferdiglagde sauser som Kikkoman Kimchi Chilisaus en ypperlig løsning.
Nøkkelen er å prøve seg frem til riktig styrkegrad. I swicy retter bør hverken søtt eller spicy dominere – en god balanse bør alltid være målet.

Søtt og spicy … hva er neste skritt? Veien videre for swicy
Det er veldig enkelt for serveringsbransjen å omfavne swicytrenden ved å inkorporere dette nye smakselementet i eksisterende retter. Populære salte retter med veletablerte smaker kan nyte godt av et friskt kick av swicy. Asiatiske retter krydret med soyasaus eller teriyaki er gode kandidater til dette. Men selv svært tradisjonelle retter fra Øst- og Sentral-Europa kan tas til et nytt nivå med swicy.
Drikke og desserter kan også nyte godt av et hint av krydder for å balansere sødmen. Men siden disse mattypene ikke inneholder naturlige noter av salt eller umami, kreves det ekstra mye omhu å oppnå den riktige balansen mellom søtt og spicy. Dette er særlig viktig for desserter eller drikke som forventes å smake søtt, da en overdrevent sterk smak kan ødelegge forventningen.
Likevel er den overordnede regelen enkel: Mulighetene er grenseløse! Swicy er en trend som er kommet for å bli, og den gir serveringsbransjen en god måte å tiltrekke seg yngre gjester på. Begynn å eksperimentere nå!