Historien bak navnet og logoen

Kikkoman er ett av noen ganske få genuine soyasausmerker. Det er kjent og verdsatt av mennesker over hele verden for sin kvalitet. Og alt du trenger å vite om Kikkoman, ligger i navnet og logoen.

I mange århundrer har naturlig brygget soyasaus blitt brukt til å krydre asiatisk mat, hovedsakelig i Japan. I dag beriker Kikkoman Naturlig Brygget Soyasaus smaken på mat i mange forskjellige land – fra Middelhavet til Skandinavia og fra Asia til Amerika. Det er ingen tilfeldighet at Kikkoman er verdensledende på markedet for soyasaus. Og Kikkomans logo er en av de mest kjente i verden.

Alt ligger i navnet

Navnet Kikkoman® har en spesiell betydning, som så mange japanske navn. «Kikko» betyr skilpaddeskall på japansk, og «man» betyr 10.000. Ifølge en japansk legende blir skilpadder 10.000 år gamle og symboliserer lykke, suksess og lang levetid.

En bedrift streber etter akkurat det samme, og derfor ble navnet Kikkoman og logoen utviklet for mange, mange år siden. Den karakteristiske sekskanten består av et symbolsk skilpaddeskall og det japanske kanji-tegnet som betyr 10 000. Her forenes «tradisjon» med «innovasjon».

Utviklet med omhu

Alle Kikkoman-flasker bærer den berømte svarte Kikkoman-logoen. I 2008 ble i tillegg en oransje logo introdusert. Oransje er en varm farge som minner oss om sol eller ild, og den står for «god helse», «ungdommelig friskhet» og «vitalitet». Det spesielle ved den nye, oransje logoen er at denne fargen også har appetittvekkende egenskaper.

Den ikoniske designerflasken, utviklet av Kenji Ekuan, har også bidratt til å gjøre Kikkoman til et enestående og umiskjennelig merke. Flaskeformen er unik og gjenkjennelig over hele verden

Fin og praktisk: en ikonisk designklassiker

Design er en kilde til et bedre liv.
av Kenji Ekuan
Det var mottoet til den japanske industridesigneren Kenji Ekuan, som spilte en viktig rolle i utformingen av japansk emballasje og logodesign gjennom mange år. Et av hans mest kjente designer er den estetisk tiltalende dispenseren for Kikkoman Naturlig Brygget Soyasaus, som skriver seg fra 1961.
1.
Eleganse møter brukervennlighet

Flaskens enkelhet, eleganse og modernitet gjør den til en genuint attraktiv gjenstand med buet silhuett og diskré bokstaver. Designerflasken vår forskjønner bordet i både hjem og restauranter over hele verden. Den har en perfekt formet tut for jevn og presis doserinig av små mengder eller til og med enkeltdråper soyasaus uten at det drypper.

Derfor er den estetisk tiltalende flasken både et praktisk hjelpemiddel i matlagingen og et dekorativt bordkrydder. Takket være skrukorken og et materiale som fint tåler oppvaskmaskin, kan designerflasken brukes om og om igjen.

2.
En hemmelighet avsløres

Har du noen gang lurt på hvorfor det er to hull i lokket på Kikkomans dispenserflaske? Det er faktisk et smart stykke design som lar deg kontrollere hvor fort soyasausen helles ut, noe som her blir demonstrert av gutta på Bosh.tv.

3.
Kunsten å nyte

I dag er designerflasken et genuint kjennetegn på Kikkoman Soyasaus. Den vant Lucky Strike Designer Award i 2003, og i mange år har den vært utstilt i Museum of Modern Art i New York og i Design Zentrum Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Kultflasken er ikke bare legendarisk, den er også praktisk.

Oppdag mer

Gå ikke glipp av noe godt!

Registrer deg her og få regelmessig inspirasjon i innboksen!
Du har ikke fylt inn alle nødvendige felter.

Jeg vil gjerne motta e-post om nye tilbud og produktinformasjon. Meld deg av når som helst, helt gratis.