
Navn og logo
Kikkoman er ett av bare et fåtall ekte soyasaus-merker. Det er kjent av mennesker over hele verden, og verdsettes for sin høye kvalitet. I flere hundre år har Kikkoman naturlig bryggede soyasauser vært brukt som krydder i asiatiske kjøkken, fremfor alt i Japan. Kikkoman soyasauser foredler i dag smaken på matvarer i mange ulike land – fra Middelhavet til Skandinavia, Asia ogAmerika. Det er derfor ingen tilfeldighet at Kikkoman er verdensleder på soyasaus.
Navnet sier alt
Naavnet Kikkoman har som mange japanske navn, en dypere betydning. «Kikko» betyr skilpaddeskall, og «man» betyr ti tusen. I henhold til japansk folklore blir skilpadder ti tusen år gamle, og symboliserer lykke, suksess og et langt liv. Dette er også ting som bedrifter håper å oppnå, og slik ble navnet og varemerket Kikkoman med logoen utviklet for mange, mange år siden. Den karakteristiske sekskanten består av et symbolsk skilpaddeskall og det japanske Kanji-tegnet for tallet 10.000, som forener «tradisjon» og «innovasjon» med hverandre.
En vital og frisk firmalogo
Hver eneste Kikkoman-flaske bærer den svarte, kjente Kikkoman-logoen. I året 2008 ble i tillegg en oransjefarget logo innført. Oransje er en varm farge, som minner oss om solen eller ildens flammer. Den står for «god helse», «ungdommelig friskhet» og «vitalitet». Den nye logoen og fargen dens er også noe spesielt, ettersom fargen oransje har appetittvekkende egenskaper.
