Del på Google+:

Raske tips og snacks du kan lage med Kikkoman

Soyasausen er et skikkelig multitalent, det er noe alle Kikkoman-fans vet. I et par håndvendinger kan du også lage fantastiske snacks. Her har vi sammenfattet noen ideer for deg. Nysgjerrig? Prøv, da vel! 

Gi ideene fritt utløp. Send oss gjerne en e-post om du har noen forslag til oss.

Frokostegg med Kikkoman

Hva pleier du å ha på egget ditt til frokost? Soyasaus er helt klart en variant det er verdt å prøve. Drypp helt enkelt et par dråper soyasaus på egget, og la det smake. Det funker like godt på kokt egg som på speilegg og eggerøre. Når det gjelder det siste, drypper du soyasausen rett i pannen ett minutt før eggerøren er ferdig. 

Frø og nøtter med soyasaus

Rist gresskarkjerner, solsikkefrø, mandler eller valnøtter i pannen, og hell over litt soyasaus til slutt. Tre til fire spiseskjeer soyasaus er nok. Ekstra godt smaker det hvis du også har i litt honning, slik at frøene og nøttene karamelliseres. Dette er en herlig topping til salater og supper, men de søtlige frøene og nøttene er også en deilig snack.

Guacamole à la Kikkoman

Avokadokrem er raskt å lage og smaker utrolig godt. Del en avokado i to, ta ut kjernen og skrap fruktkjøttet ut av de to halvpartene med en liten gaffel. Ha det i en skål. Fiff opp dippen med sjalottløk, hvitløk, pepper og en skvett soyasaus. Ha i litt sitronsaft også, ellers blir sausen raskt brun. Liker du det litt sterkt, kan du også tilsette litt chili. Guacamole egner seg ypperlig som tilbehør til texmex og grillet mat. Avocadokrem passer også på brødskiva eller som grønnsaksdipp.

Tunfiskbagett med soyasaus

Tunfisk smaker herlig som pålegg, på en bagett eller ciabatta. Tunfisk i boks får en mye bedre smak om du blander den med finhakket sjalottløk og rører det hele sammen med en skvett soyasaus. Så fordeler du tunfisken sammen med et salatblad og et par agurkskiver på brødet. En deilig og sunn lunsj eller når du bare er litt småsulten.

Grønnsakssticks med soyasausdipp

Enten det er gulrot-, agurk- eller paprikastaver – råkost smaker best med dipp. Prøv en liten skål soyasaus eller Ponzu til de oppskårne grønnsakene. Da blir selv barna råkostfans.

Alternativ: Bland majones med like mengder naturell yoghurt, og smak til med ristede sesamfrø og soyasaus.

Shake it – med Kikkoman

Soyasaus i smoothie! Det går an! Selvsagt ikke i søte milkshaker, men spesielt i grønnsakssmoothie og -juice passer soyasaus ypperlig. En juice med ananas og reddik løftes med soyasaus til nye smaksmessige høyder. Til fire personer hakker du opp fruktkjøttet fra cirka 300 gram moden ananas, moser den med 100 ml Farris og lar det hele kjølne. Skrell 150 g reddik, og grovhakk den. Mos reddiken med 100 ml Farris, og la det hele dryppe av i en fin sikt. Hell ananasjuicen og reddikmosen over i glass, og drypp noen dråper soyasaus over. Serveres iskaldt.

En skvett soyasaus i kokevannet

Enten du tilbereder poteter, nudler, bønner eller asparges, kan du ha i litt soyasaus i kokevannet. Da får ingrediensene allerede under kokingen en fyldig smak. En annen fordel er at du dermed kan droppe saltet. Også når du dampkoker grønnsakene, er det godt med en spiseskje soyasaus oppi.

Det lille ekstra i salatdressinger

Erstatter du (deler av) saltet med Kikkoman-soyasaus, kan du gi salatdressingene dine det lille ekstra og samtidig fremheve den egne smaken i krydderne og urtene du bruker.