Del på Google+:

Herlige vegetarretter

Er du av den oppfatning at vegetarmat stort sett er kjedelig? Da tar du feil! Vi vil nå overbevise deg om at det motsatte er tilfelle, for et kjøttfritt kosthold kan by på store variasjoner. Ferskhet og mangfold er typisk for vegetarkokker.

Hvorfor vegetar?

Mange mennesker er vegetarianere, og noen har vært det i årevis. Det finnes mange forskjellige grunner til at de bestemmer seg for å bli vegetarianere. Det vegetariske kjøkkenet byr ikke bare på mange kulinariske opplevelser, men også på helsebringende fordeler. Den høyere andelen av korn, grønnsaker og frukt som vegetarianerne spiser, fører til at de får i seg mer fiber, vitaminer og antioksidanter. Et bevisst kosthold innebærer også at man tenker mer gjennom hvilke matvarer man velger. Men, avstår man fra å spise kjøtt og fisk, er det viktig å få i seg visse kosttilskudd som proteiner, vitamin B12 og D, jern, jod og omega-3-fettsyrer.

Vegetar året rundt

Når du kjøper friske grønnsaker, er det best å velge kortreiste grønnsaker. Du bør holde deg orientert om hvilke grønnsaker som er modne i hvilken sesong. Her får du en kort oversikt over sesongens grønnsaker:

Vårens grønnsaker

Om våren er utvalget av kortreiste sesonggrønnsaker stort. Asparges står helt øverst på listen. Den delikate karplanten får du tak i overalt fra midten av april til slutten av juni. Noe mange ikke vet, er at både grønn og hvit asparges også smaker godt når du rasper den rå. Frisk, plukket spinat får du også om våren. De grønne spinatbladene er så delikate på denne tiden av året at du også kan spise dem rå i salat. I juni modner typiske grønnsaker som tidligpoteter, reddik og salat.

Sommerens grønnsaker

Sommergrønnsakene er fargerike. Saftige røde tomater, sprø salat, grønne agurker og squash, gulrøtter og kålrabi er kulinarisk snadder i den varme årstiden. Middelhavskjøkkenet er kjent for sine mange varianter av velsmakende sommergrønnsaker. Uansett om det er raspet, stekt, grillet eller fylt, alle smaker de fortreffelig med den naturlig bryggede soyasausen fra Kikkoman.

Høstens grønnsaker

Røtter, knoller og kål er typiske høstgrønnsaker. Poteter er selvsagt et must og en perfekt basis for vegetarsupper og aromatiske høstgratenger. De passer utmerket til løk, purre og rødbeter, som også høstes inn på denne tiden av året. Gresskar et fantastisk høsttilbehør og en ideell ingrediens for en varmende, kremet suppe.

Vinterens grønnsaker

Kålhoder er også vintergrønnsaker, og ikke minst bør spirer, grønnkål, kinakål og hvitkål stå på handlelisten om vinteren. Du trenger ikke alltid lage tradisjonelle gryteretter av kålen. Kikkoman naturlig brygget soyasaus er det perfekte supplementet til uvanlige retter som grønnkål-curry eller spire-antipasti. Andre velsmakende vintergrønnsaker er bete, pastinakk, persillerot og svartrot, også kalt vinterasparges.

Vegetarfakta

Vegetarisme har sitt utspring hos filosofen Pythagoras (ca. 570–510 f.Kr.). Etter hans lære skulle mennesket kun eller i overveiende grad spise mat av vegetabilsk opprinnelse. Det finnes flere forskjellige typer vegetarianere.

Ovo-lakto-vegetarianere supplerer sitt i overveiende grad vegetariske kosthold med egg og melkeprodukter, men unngår kjøtt og fisk. De som spiser egg, men ikke melkeprodukter, kalles ovo-vegetarianere. Og de som spiser melkeprodukter, men ingen egg, kalles lakto-vegetarianere.

Pesco-vegetarianere (også kjent som ovo-lakto-pesco-vegetarianere) spiser ikke kjøtt, men de spiser fisk og annen mat av animalsk opprinnelse.

Veganere unngår alle animalske produkter, inkludert egg, melkeprodukter, fisk og honning. De bruker som regel heller ikke sko eller klær av skinn.

Fruktarianerne har et kosthold som består av frukt, nøtter og frø, uten animalske produkter, grønnsaker og korn som blir skadet under innhøstingen for å få tak i dem.