Del på Google+:

Bak med soyasaus

Rør sammen smør, mel og melk, før du tilsetter en skvett soyasaus. Hva var det du sa? Soyasaus i deigen? Egentlig er det ikke så merkelig om du tenker litt på det. Allerede i barndommen hørte du sikkert bestemor si at en liten klype salt i kakedeigen måtte til. Nettopp som en knivspiss sukker må til i syrlige retter. Bruker vi soyasaus som smakstilsetning, går vi bare ett skritt videre. Det blir på sett og vis baking 2.0. Harmonisk, sunt og dessuten ekstremt rikt på smak. 

Men baking er ikke nødvendigvis baking. Det første du kanskje tenker på, er småkaker, kaker eller muffins. Men vi har jo også brød, pizza og quiche, som er mer krydrede og aromatiske alternativer. Vi ser ikke så strengt på det her og baker av hjertens lyst. Alltid med en «en dæsj soyasaus».

Så enkelt er det

I de fleste retter kan salt uten videre skiftes ut med soyasaus. Derfor er det ikke så rart at du også kan bruke yndlingsproduktet vårt i deig. Men vær varsom, for når du tilsetter saus, tilsetter du også væske. Mengden av annen væske må derfor tilpasses deretter. Men det er jo veldig enkelt: Her får du noen grunnoppskrifter på deiger med soyasaus.

Mørdeig

Ingredienser: 250 g mel, 125 g smør, 1 eggeplomme, 2 ss soyasaus

Slik gjør du det: Sikt melet, og ha det i en bolle sammen med soyasausen. Lag en grop i midten, og legg smøret, som er hakket opp i små terninger, i gropen. Bland med fingrene, og kna deigen til den smuldrer. Ha i eggeplommen, kna deigen godt og form den til en kule.

Legg kulen i plastfolie, og sett den i kjøleskapet i minst 30 minutter. Ta deigen ut av kjøleskapet igjen 15 minutter før du kjevler den ut.

Hvor lang tid deigen trenger i ovnen, avhenger av oppskriften.

Hvetedeig

Ingredienser: 20 g fersk gjær, 80 g sukker, 600 g mel, 250 ml lunken melk, 2 eggeplommer, 100 g mykt smør eller margarin, 6 ss soyasaus

Slik gjør du det: Smuldre opp gjæren, og strø 20 g sukker over den. Rør det hele sammen til en jevn blanding, og la stå i cirka 2 minutter. Ha melet i en bolle, og lag en grop i midten. Hell melken, resten av sukkeret, blandingen av gjær og sukker og eggeplommene i gropen. Ha også i smør og soyasaus, og kna med en håndmikser med deigkrok til deigen er glatt. La heve på et varmt sted i 30 til 40 minutter. Kna deigen godt en gang til før du fortsetter å følge oppskriften.

Pizzadeig

Ingredienser: 500 g mel, 30 g fersk gjær, 1 ts sukker, 3 ss soyasaus, 5 ss olivenolje

Slik gjør du det: Ha melet i en bolle, og lag en grop i midten. Hell gjær, sukker, soyasaus, 300 ml lunkent vann og olje i gropen. Kna deigen med hendene til den er glatt. Dekk til deigen, og sett den på et varmt sted til den har blitt dobbelt så stor. Strø litt mel på arbeidsbenken, og kjevle ut deigen til to runde bunner. Legg bunnene på en stekeplate, og legg på det du vil.

Brøddeig

Ingredienser: 500 g hvetemel, 3 ss soyasaus, 30 g fersk gjær, 250 ml lunkent vann

Slik gjør du det: Ha melet i en bolle. Løs opp gjæren i lunkent vann, og hell den i bollen sammen med soyasausen. Kna deigen med en håndmikser eller for hånd.

Pannekakerøre

Ingredienser: 250 g mel, 500 ml melk, 3 egg, 1 ss soyasaus

Slik gjør du det: Bland alle ingrediensene sakte sammen. Ha i melet litt etter litt for å unngå at røren klumper seg. Etterpå kan du allerede begynne å varme opp oljen i stekepannen. Smaker godt søtt med sukker eller sjokolade, eller krydret med tomater, sopp og spinat og annet.