Del på Google+:

Uendelige muligheter

Kikkoman er et av få ekte soyasausmerker. Den naturlig bryggede soyasausen er kjent over hele verden og høyt verdsatt for sin høye kvalitet. I flere hundre år har den krydret det asiatiske og fremfor alt japanske kjøkkenet. I dag beriker Kikkomans naturlig bryggede soyasauser kjøkkenet i mange land, fra middelhavsområdet til de skandinaviske landene, fra de asiatiske landene til de amerikanske. Det er ikke uten grunn at Kikkoman er verdensledende på soyasaus.

Nomen est omen – navnet er et tegn

Navnet Kikkoman har en spesiell betydning, i likhet med mange andre navn som kommer fra japansk. «Kikko» betyr skilpaddeskall og «man» betyr ti tusen. Det finnes en japansk saga som forteller at skilpadder lever i ti tusen år og symboliserer lykke, suksess og et langt liv. Det er jo alt et selskap kan ønske seg! Det var altså disse tankene som førte til navnet «Kikkoman», og ikke minst til logoen, for mange, mange år siden. Den sekskantede heksagonen som karakteriserer Kikkoman, symboliserer et stilisert skilpaddeskall og det japanske kanji-tegnet for tallet ti tusen. Den symboliserer også forbindelsen mellom «tradisjon» og «innovasjon».

En vital og frisk konsernlogo

Hver eneste Kikkoman-flaske er prydet med den svarte, kjente Kikkoman-logoen. Siden 2008 har konsernet også en oransje logo. En varm farge som minner om sol og flammer og står for «god helse», «ungdommelig friskhet» og «vitalitet». Det sies også at den oransje fargen på Kikkoman-logoen har en stimulerende effekt på appetitten.